E-Sportok az Olimpián: Tényleg lesz ilyen?

Az e-sportok vagy másnéven digitális sportok népszerűségének terjedésével egyre erősödnek azok a hangok, amelyek ezeket a virtuális játékokat is a hagyományos élsport szintjére emelnék. A digitális sporttal kapcsolatos érdeklődés óriási, mind a játékosok, mind a nézők, mind a szerencsejátékosok részéről. Egyes e-sportra szakosodott online fogadási oldalakon, mint amilyen például a GG Bet kaszinó, már annyian fogadnak az e-sportokra, mint egyes hagyományos sportágakra. Persze a támogatók akármit mondanak, sokak számára az e-sportok csak egyszerű videójátékok, amelyeknek semmi közük az élsportokhoz. De vajon ez az állítás mennyire állja meg a helyét?

Mik Azok Az E-Sportok?

Az e-sport alatt a profi szinten űzött többjátékos videójátékokat szokás érteni. A versenyszerű videójátékozásnak több műfaja is van. Vannak, akik egyjátékos játékokat visznek végig minél gyorsabban, vagy minél ügyesebben, például sérülés nélkül, azonban ezt, bár az interneten nagyon népszerű tartalomnak számít, nem szokás e-sportnak tekinteni. E-sportnak azokat a videójátékokat szokás tekinteni, amelyben két emberekből álló csapat küzd meg egymással. Ennek megfelelően a legtöbb e-sport valamilyen akciójáték, mint például a lövöldözős FPS Counter-Strike, amelyben két 5 fős csapat harcol egymás ellen vagy a MOBA kategóriába tartozó külső nézetes LOL, amelyben szintén két 5 fős csapat harcol, de teljesen más stílusban. Ezen kívül esportnak tekinthetőek még bizonyos szimulátor játékok, elsősorban olyan élethű autóversenyzős játékok, mint például a Gran Turismo vagy az F1.

Nem szokás e-sportnak tekinteni azokat a játékokat, amelyekben nem emberi játékosok is részt vesznek. Tehát amikor emberek co-op módban játszanak a számítógép által irányított karakterek ellen, vagy ha két emberekből álló csapat úgy küzd egymással, hogy közben számítógép által irányított karakterek is jelentős befolyással bírnak a harcra az sem igazán tekinthető e-sportnak. Ebből adódóan sok egyébként rendkívül népszerű videójáték, mint például a World of Warcraft sem minősül e-sportnak. Szintén gyakori szempont, hogy csak az a játék lehet e-sport, amely a játékmenetéből fakadóan alkalmas arra, hogy a játékból bajnokságokat lehessen szervezni oly módon, hogy az nézők számára is élvezhető legyen.

Érvek Az E-Sportok Mellett

Az e-sportokat és a játékosokat, angolosan “gamereket” a kezdetektől fogva sokan megbélyegezték. Sokan nem értették, hogy miért akarna valaki egy szobában kuksolni, ahelyett, hogy kimenne a szabadba és “csinálna valamit”. Érdekes párhuzam ilyen szempontból, hogy ha valaki egész délután meccset néz vagy filmet néz a TV-ben az társadalmilag sokkal elfogadhatóbb, mintha valaki egész délután videójátékokkal játszik. Minden esetre ezek a kritikák nem igazán fogták vissza a videójáték ipar fejlődését, hiszen a kezdetben kockák hobbijának csúfolt játékipar ma már egy sokmilliárd dolláros üzletág, több százmillió játékossal világszerte.

A “béna kockákból” mára menő játékosok váltak, akik közül a legjobbak a profi sportolókhoz hasonló életet élnek. A legjobb játékosoknak saját rajongóik vannak, rendszeresen szerepelnek különféle online platformokon, valamint a versenyekből befolyó díjaknak és a szponzorációs szerződéseknek köszönhetően rengeteg bevételre is szert tesznek a játékból. Ahhoz, hogy valaki a legjobbak között legyen az e-sportban, ugyanolyan tudatosan kell szervezni az életét, mint egy hagyományos sportolónak.

Az e-sportolók ugyanúgy rengetek időt töltenek gyakorlással, új taktikák kitalálásával és a meccsek elemzésével, mint a hagyományos sportolók. Bár az e-sportnak nincsenek fizikai és étkezési vonzatai, az e-sportolók ugyanúgy a versenyekhez és a gyakorláshoz igazítják a mindennapi életüket, mint bármely más sportoló. Csapatjátékok esetén az e-sportolók sokszor ugyanúgy együtt laknak, eddzenek és élnek, mint a hagyományos társaik. E tekintetben tehát az e-sport jogosan kerülhetne be az olimpiára, hiszen ahhoz, hogy valaki profi legyen, ugyanúgy rengeteg erőfeszítés szükséges, mint a hagyományos sportokban. Ráadásul a már létező e-sport bajnokságokból kiindulva nézőközönsége is biztosan lenne a virtuális sportoknak is.

Érvek Az E-Sportok Ellen

Persze sok érv szól amellett is, hogy az e-sportoknak semmi keresnivalójuk nincs az olimpián. Fontos kiemelni, hogy ezek az érvek nem általánosságban az e-sport ellen szólnak, hanem kifejezetten csak az ellen, hogy az e-sportokat felvegyék az olimpiára. Az olimpiai játékoknak többezer éves hagyománya van. Nem véletlen, hogy nagyon nehéz új sportágakat felvenni az olimpiára. Az olimpiai játékok mindig is az emberi test kőkemény teszteléséről szóltak, és az ember fizikai teljesítőképességének a határairól. Ebbe a közegbe semmilyen módon nem illeszkednek az e-sportok, amelyeket a játékosok egy képernyő előtt kényelmesen ülve játszanak. Egyszerűen azért nem, mert az olimpiai egy fizikai megmérettetés, az e-sport pedig egy szellemi verseny.

Bár a megfelelő mentális képességek és a csapatjáték az olimpiai sportokban is fontosak, az olimpiai szellemisége alapján az olimpiai játékokban résztvevő sportokban az állóképesség, a robbanékonyság és a fizikai teljesítmény mindig döntő. Ez teljesen összeegyeztethetetlen az e-sportokkal, amelyekben a gyors gondolkodás, jó helyzetfelismerőképesség és esetleg a gyors reflexek lehetnek döntőek, azonban a fizikai teljesítőképesség vagy az állóképesség egyáltalán nem számítanak.

Gyakori ellenérv, hogy bár az e-sportok is sportnak tekinthetőek a maguk nemében, egyszerűen nem illeszkednek az Olimpia szellemiségébe. Az olimpiai játékokra látogató nézők túlnyomó többségét nem érdekelné az e-sport, hiába van egyébként sokmilliós nézőközönsége. Az olimpiai játékok közönsége és az e-sportok közönsége olyan mértékben elkülönül egymástól, hogy a kettőt nem lenne értelme vegyíteni. Arról nem is beszélve, hogy ha az e-sportokból olimpiai sportág lehet, akkor például a sakk vagy a póker miért nem hivatalos olimpiai sportág már évek óta?

 

Ez is érdekelhet